Door ons speciale veerontwerp stijgt de veersterkte bij toenemende belading exact volgens een vooraf bepaalde ideale lijn. Zoals uit de grafiek blijkt, is de veersterkte, en dus het comfort, bij een onbeladen auto nagenoeg gelijk aan die van de originele veer, terwijl bij belading de auto toch ca. 45mm hoger staat! Waarom werkt de PRO-veer wel progressief en zijn alle andere veren eigenlijk lineair?:Alleen de Carsupport PRO-veren werken PROgressief.De veercontante (de "stugheid") van een veer wordt onder andere bepaald door het aantal windingen. Hoe meer windingen, hoe soepeler een veer is. Bij het ontwerp van de PRO-veren zorgen wij ervoor, dat onbeladen (met 1 of 2 personen) de progressieve windingen van de veer nog net vrij liggen. Als de auto verder beladen wordt, komen deze windingen geleidelijk op elkaar te liggen. Omdat deze windingen niet meer mee veren, stijgt de veersterkte. Om schade en geluiden te voorkomen zijn de progressieve windingen voorzien van een zware slijtvaste rubbermantel (zie foto). Aanbieders van bijv. mad-sets beweren ten onrechte dat deze ook progressief werken. Dit is niet waar en berust waarschijnlijk op onkunde. Zogenaamde progressieve sets van andere fabrikanten zijn nl. slechts uiterlijk progressief. Om geluiden en veerbreuk te voorkomen, ligt het progressieve deel óf altijd dicht óf komt zelfs bij max. belading nog niet dicht en heeft dus geen effect. Deze veren werken dus lineair en zijn vergelijkbaar met onze PER-veren. N.B. dit is ook de reden dat er geen progressief werkende hulpveren bestaan. Bij zogenaamde progressieve hulpveren blijft de veerconstante in het werkgebied gelijk en werkt de veer dus lineair. Bij hulpveren is een progressieve werking zinloos. De veerconstante van de hulpveer is ca. 30% van de originele veer (orig. veer bijv. 20, dan is de hulpveer 6 kg/cm). Stel dat de veerconstante van de hulpveer zeer optimistisch 50% stijgt (van 6 naar 9), dan is het effect op de auto slechts 11% (29 i.p.v. 26). Dit heeft dus geen zin. Conclusie: alleen Carsupport PRO-veren leveren ca. 50% meer veersterkte en ca. 45mm extra hoogte bij de maximale belading, terwijl de auto onbeladen even comfortabel is als origineel en nagenoeg op de originele hoogte blijft staan. |
ADVIES TYPE VEERSET (voor de achteras) | ST | HD | PRO | PER |
1. MEESTAL ONBELADEN, AF-EN-TOE (ZEER) ZWAAR BELADEN | ||||
bijv. taxi's, meerdere volwassenen, vakantiebelading, trekhaak, fietsendrager, caravan, aanhanger, lichte LPG-tank | +++ | + | ++++ | ++ |
2. ALTIJD BELADING vanaf 75kg op de achteras | ||||
bijv. zware LPG-installatie met trekhaak, bedrijfsuitrusting (* PRO zie Alg.Opm. hieronder) | + | ++++ | ++ * | ++++ |
3. (FABRIEKS)VERLAAGDE AUTO bijv. aanlopende (brede) banden, sneeuwkettingen | ||||
af-en-toe (zeer) zware belading (zie 1) of altijd belading tot ca. 75 kg | ++++ | + | - | - |
altijd belading vanaf 75 kg op de achteras | ++ | ++++ | - | - |
4. GEBROKEN SPIRAALVEER ACHTER per set vervangen | ||||
af-en-toe (zeer) zware belading (als 1) en permanent tot ca. 75kg | - | - | ++++ | ++ |
altijd belading van meer dan 50 kg (* PRO zie Algemene Opmerkingen hieronder) | - | - | ++ * | ++++ |
5. UITZONDERLIJKE GEVALLEN | Neem contact op met Carsupport voor speciale oplossingen of maatwerk. | |||
ongelijke belading links en rechts, voorzijde te laag, extreme beladingen. projecten, ingerichte bedrijfswagens, verlengde en/of gepantserde auto's. |
AUTOHOOGTEN | Onbeladen | Max.beladen |
Hulpveerset ST | +15/25mm | +30/40mm |
Hulpveerset HD | +20/30mm | +45/55mm |
Vervangende veerset PRO | +10/20mm | +40/50mm |
Vervangende veerset PER | +20/30mm | +45/55mm |
Fig.1a: ST/HD-hulpveerset voor schokdempermontage | Fig.1b: snelmontage ST/HD-hulpveerset op achteras |
|
|
Fig.2: PER-veren | Fig.3: PRO-veren |
Grafiek 1. hulpveren ST en HD
Grafiek 2. verzwaarde vervangende verenset PER
Grafiek 3. progressieve vervangende verenset PRO
Carsupport B.V. Parallelweg 1 2921LE Krimpen a.d. IJssel |
Tel: 0180-517788 Fax: 0180-512408 Email: |